Pa amb tomàquet

E va indevant la mê rassegne gastronomiche: chel che us presenti al è un dai plats nazionâi catalans e al è facil che mai.
Si cjapin fetis di pan di cjase (= "pane casereccio" o par catalan, se o passais di chestis bandis, "pa de pagès"; ancje il pan puliês al va benon) e si metin a brustulâ: la robe miôr e sarès dongje des boris, ma se di no ancje suntune lastre sul spolert o ad alt tal for.
A àn di jessi bielis brustuladis: pe cusine catalane se nol à alc di neri e nol fâs vignî il cancar nol sa di nuie (chel de imagjin in bande al è un fotomontaç!!!)
Cumò si cjape un spi di ai e si sfreole parsore dal pan: al ven bon, ma al è facoltatîf.
Stesse robe cul tomât (che al sarès il pomodoro): si cjape un di chei che a vedin avonde aghe, biel ros e madûr, si taie a mieç e si sfreole parsore dal pan, ben e no mâl, che al à di lâ dut tal pan e in man us à di restâ dome la pelisine.
Par cheste operazion chel miôr al è il "tomàquet de penjar" (tomât di picjâ), une varietât che e ven ca in Catalogne e che o ai provât a semenâ: puaris plantutis, cui muredôrs che nus levin ator par cjase a àn vût une vite dure, ma ca us met une foto di ce che mi ven sù tal ort.
Naturâl che cuant che al sarà plui grues e plui madûr e sarà une altre robe: a varessin di vignî cussì (foto di repertori).

Il biel dal "tomàquet de penjar" al è che si pues picjâlu intun puest fresc e al reste bon cence lâ di mâl, cussì si pues fâ pa amb tomàquet dut l'an.

Se no vês "tomàquet de penjar", provait cun ce chei che o cjatais.

Dopo sfreolât cul pomodoro, si sale parsore, si bute un fîl di vueli di ulive di chel extravergjin e il pa amb tomàquet al è fat e bon che mai.

Si pues ancje racomandâ di no preparâlu prime, ma di puartâ in taule pan, vueli e un platut cui tomâts e cui spîs di ai e che ognidun si fasi lis sôs fetis.

Si pues mangjâlu cussì o ancjemò miôr cun formadi o, cundut che o soi vegjetarian, robe purcine o ancje cu la renghe.

Come che a disin achì: Bon porfit!



PS: par bevi dongje o consei un bon vin Abadia di Raimat, che al è ancje un dai vins catalans conseâts di Xavier Lamuela!