VIVE LA REPUBLICHE TALIANE!



Cemût che si lei ancje tal blog dal Comitât 482 la Cort costituzionâl taliane e à taiât 5 dai 6 ponts che il guvier di Romano Prodi al veve impugnât te gnove leç regjonâl pe lenghe furlane. Lis reazions in pro de lenghe furlane, o speri, a saran coordenadis, jo chi mi permet une piçule riflession. Par gno cont a jerin 2 ponts une vore impuartants te leç e cumò a son stâts refudâts in maniere uficiâl: il fat che tes scuelis dal oblic l'insegnament dal furlan al fos garantît almancul par une ore par setemane e il fat che il furlan a scuele, invezit di jessi fat daûr de domande ative dai gjenitôrs, al fos fat in maniere normâl, lassant ai gjenitôrs che no volessin che i lôr fîs a imparassin il furlan (puaris creaturis!) la sielte di refudâlu.
Cumò i organisims de nestre gloriose republiche nus disin che chescj contignûts a son anticostituzionâi, autoritâts regjonâls a disin che e je vere, che la "sentence e à eliminât i ecès de leç regjonâl".
Al è clâr: une ore miserabile di furlan par setemane e un tratament di dignitât de lenghe di un popul che al somee chel de ore di religjon a son un ecès, mancul mâl che lu àn eliminât.
A chest pont si à di jessi une vore contents di vivi intune democrazie cussì madure: dopo che sot dal Ream di Italie e sot dal Fassisim la lenghe furlane e je stade escludude e discriminade, condanade a muart, finalmentri la costituzion taliane democratiche e republicane e dîs che lis minorancis linguistichis a son un valôr. Ma une Republiche e à tantis robis impuartantis di fâ, par tutelâ lis lenghis diferentis dal talian cuntune leç, dopo di une espression di principi che tant no mene di nissune bande, si pues spietâ benon 50 agns. E cuant che si rive ae leç 482/99 si le fâs in maniere che no meti nissun oblic, che no previodi nissune azion ordenade e concrete. Cun di plui, cul passâ dai agns, i finanziaments si ridusin tant che la tutele des minorancis linguistichis e je come se pardabon no fos. Infin, tal moment che la regjon Friûl - VJ e cîr di meti un fregul di ordin (cence nancje jessi masse indevant cu lis ideis), e di fissâ nivei minims, alore ben, chescj a son ecès, si à di eliminâju.
Se si va indevant a eliminâ ecès, cemût che si fâs ben e no mâl, l'unic come che al varà valôr te leç 482/99 al sarà il come 1 dal articul 1, che al dîs:

"La lingua ufficiale della Repubblica è l'italiano."