Conflit linguistic e alienazion - V


5. Alienazion dai furlans
Intes comunitâts cuntune lenghe minoritarie, duncje ben diferente dal talian e cjamade di un valôr identitari fuart, il conflit linguistic puartât indevant de classe dirigjente e des struturis al servizi dal stât talian al è stât plui violent e i siei efiets a son stâts plui profonts fintremai te psicologjie de popolazion.
Il contrast tra i efiets dal conflit (tindince ae sparizion dal furlan, previodude, par fortune sbaliant, za pai agns Sessante dal secul passât) e chei dal negazionisim uficiâl (“nol è nissun conflit”) al à puartât la plui part dai furlans a vê une percezion alienade, che ur fâs someâ normâls robis inacetabilis e veris robis falsis.
Fasint une liste di elements de nestre alienazion, che e vûl jessi dome esemplificative e no complete, o podìn dî che par tante part dai furlans al è normâl:
- che doi gjenitôrs che a fevelin par furlan tra di lôr ur fevelin par talian ai fruts;
- che un forest che al ven a vivi in Friûl nol impari nancje a capî il furlan (e se lu fâs e je dute une sorprese e une maravee “Cjale ce brâf, che al fevele par furlan”);
- che ancje se l’85% des personis e vûl l’insegnament dal furlan tes scuelis (percentuâl che no je calade tra il 1979 e il 1999) no si fasi in pratiche nuie;
- che il gjornâl plui let dal Friûl, cun sede a Udin, si clami “Messaggero Veneto”;
- che lis rivistis dal ent plui finanziât pe tutele de lenghe furlane, la Societât Filologjiche Furlane, a sedin scritis pe plui part (cualchi numar dut intîr) par talian;
- che se si fevele par furlan intun grup di personis e une sole no lu capìs si vedi di passâ ducj al talian (par creance);
- che, ancje se si sa che ducj a capissin il furlan,  se si fâs un discors impuartant in public si lu fasi par talian;
- che se si fevele par furlan in public si vedi di dâ cualchi motivazion o justificazion (cuant che no si dîs “Scusait, ma o fevelarai par furlan...”)
Di chê altre bande tal imagjinari coletîf, se il conflit linguistic nol è (dogme imponût dal alt) e il furlan al va indevant a pierdisi (situazion che si viôt ogni dî), il procediment dedutîf al puarte a conclusions autolesionistis: se la lenghe furlane si piert no je colpe di une agression planificade e puartade indevant in maniere sistematiche (“no je nissune agression”), e alore a son colpe i furlans! Ce che al è interessant, e dramatic, al è che une percezion dal gjenar no je dome tai inteletuâi antifurlans o colaborazioniscj e te int semplice, che magari no à i mieçs par difindisi: si cjate fintremai in inteletuâi furlaniscj che a àn spindût buine part de lôr vite pe “cause” dal Friûl e de lenghe furlane. Trops di lôr no àno dit e scrit che se il furlan si fevele simpri di mancul la colpe, in fin dai fats, e je propit dai furlans?