Planificazion debile e mont privât - II


In Friûl al è stât avonde dificil fâ capî il concet stes di planificazion linguistiche o politiche linguistiche, par vie che tal ambient talian al è une vore fuart il negazionisim sul conflit linguistic, che al fâs someâ che no si vedi di cjapâ nissune iniziative politiche e di planificazion in chest cjamp: in realtât ce che si vûl al è lassâ che e funzioni une planificazion linguistiche nazionaliste taliane, di scancelament des lenghis minoritariis.
Cundut di cheste dificoltât, i sostignidôrs de lenghe furlane a son rivâts a fâ passâ ancje a nivel legjislatîf chest concet, che al è jentrât prime te leç 15/1996 e po te leç 29/2007. Tant che orghins di coordenament de politiche linguistiche a son stâts istituîts prime l’OLF e po dopo la ARLEF.
Il fat che la planificazion linguistiche e vedi une impuartance sociâl e publiche fondamentâl al podarès fâ pensâ che i intervents in chest cjamp a sedin prerogative primarie, o fintremai esclusive di ents publics: Stât, Regjon (midiant di OLF e ARLEF e in câs cun assessorâts e servizis specifics, sportei), Provinciis e Comuns (cun uficis e sportei, e v.i.), scuelis e Universitât.
In realtât ce che al conte par che une lenghe e torni in salût e je la sô difusion capilâr te societât e in chest la azion dal mont privât e je fondamentâl, no dome tal cjapâ sù ce che i ven proponût des istituzions publichis, ma soredut tal disvilupâ cun aplicazions gnovis e cu la libertât che e je tipiche dal privât i ideâi che a àn ispirât lis normis di tutele: ancje parcè che in gjenerâl, ma in particolâr in Italie e in Friûl, lis leçs a dimostrin in maniere sistematiche di jessi in ritart rispiet ae societât reâl.
Intal mont privât, che pardabon al è il spieli dal funzionament des iniziativis di politiche linguistiche te societât, il Friûl al mostre cualchi sucès e tancj faliments.