Il superament dal partît autonomist di racuelte,
tra diestre e çampe
Tal mês di Avrîl o publicavi
la idee, che no je nancje dome mê, che a coventaressin doi partîts furlans, un
disìn di “diestre” e un disìn di “çampe”. Al è naturâl che i concets di “çampe”
e “diestre” a van tignûts cun dutis lis risiervis che e impliche la societât di
vuê.
Tal mês di Lui il periodic
di Identitât e Inovazion, “Gnovis pai autonomiscj”, in part in relazion a chê
idee, al publicave un articul li che al declarave che la impostazion di çampe e
je par sô nature contrarie aes particolaritâts locâls e duncje al autonomisim:
in struc si pues citâ chescj doi passaçs, ancje se si racomande di lei dut
l’articul.
“... è necessario
rendersi conto che il pensiero di sinistra è quanto più lontano da una coerente
posizione autonomista”
“Pur non negando la
esistenza di movimenti etnici dai connotati radicali e rivoluzionari, dobbiamo
osservare che in ogni regione dove vi sono forti spinte all’autonomia i
movimenti autonomisti maggioritari si ispirano ai principi dell’autonomismo
popolare. In Trentino, in Sudtirolo, in Baviera, in Val d’Aosta, in Catalogna,
nei Paesi Baschi le forze politiche autonomiste maggioritarie si ispirano ad un
coerente sistema di pensiero che trova le sue ispirazioni nei principi
dell’autonomismo popolare: la sussidiarietà, l’autogoverno, la difesa dei
valori e delle particolarità locali.”
In struc par Identitât e
Inovazion al è interessant il concet che a sedin doi partîts furlans
(“autonomiscj”, ma no je une definizion mê): dome che chel di çampe al sarès
minoritari e incoerent, chel popolâr al sarès maioritari e coerent. No pensi di
interpretâ in maniere falade se o cjapi il “popolâr”, intal scrit di Identitât
e Inovazion, tant che sinonim di “conservadôr moderât”.
Adrian Cescje, tal sît web
dal Moviment Friûl, al è a pene tornât su la cuistion. In chest câs il scrit al
è ancjemò plui lunc, si racomande di leilu, ma chi si cite dome cualchi passaç.
Su la esistence di doi
partîts furlans (che ancje Cescje al definìs “autonomiscj”) al dîs:
“La presince di doi partîts autonomiscj di cheste fate e
inviarès une dialetiche produtive pe cause furlane. Za, ma chest al reste un
scheme teoric, che par deventâ realtât al varès di disponi di une realtât
furlane ben diferente di chê atuâl.”
“La consistence numeriche dai Furlans e podarès ancje esprimi
un partît autonomist di diestre e un di çampe, ma la storie di 50 agns di
politiche regjonâl e dimostre che la adesion eletorâl a un program autonomist
ben definît tant che tâl e je rivade massime intor dal 5% in Friûl.”
“Fin che la culture autonomiste no devente egjemoniche in
Friûl (e o stenti a crodi che lu deventi in timps curts), la division dal
autonomisim intune formazion di diestre e intune di çampe ben struturadis
e je un lus che no podìn permetisal.”
Duncje par Cescje e sarès une pussibilitât teoriche di vê doi partîts
autonomiscj, ma te pratiche al è impussibil e la uniche oportunitât politiche e
je dade dal Moviment Friûl.
La mê riflession e je cheste: la valutazion che in Friûl dome il 5% de
popolazion e je sensibile a un partît autonomist (risultâts dal MF) e je
confuartade di dâts sperimentâi.
In dut câs o ai la percezion che in realtât la “culture autonomiste” e sedi
za egjemoniche in Friûl, e di passe sessante agns. Tal 1947 pre Josef Marchet
al scriveve:
“...i furlans a son, sì,
autonomiscj, almancul il novante par cent, ma no metin man al tacuin nancje par
bati un telegram”
E, telegrams o no telegrams,
vôts al Moviment Friûl o no vôts al Moviment Friûl, a son stadis tantis
vitoriis parziâls:
- la emigrazion, cundut che e je ancjemò (e no si fevele di jê cemût
che al coventarès), no à plui l’impat traumatic di une volte;
- lis sclavitûts militârs e in gjenerâl la presince des fuarcis
armadis in Friûl si son sbassadis une vore;
- la Universitât dal Friûl e je
stade istituide, in complès e je une buine universitât, in cualchi câs
ecelente, ancje se in maniere paradossâl i cjamps dulà che e funzione piês
a son propit chei leâts ae lenghe e ae identitât furlane;
- il Friûl al è dentri intune
regjon autonome cun statût speciâl, ancje se cun capitâl Triest;
- la lenghe furlane e je tutelade
a nivel regjonâl e statâl, ancje se lis leçs di tutele in pratiche no
vegnin lassadis funzionâ.
Chescj a son ponts fondamentâi dal “autonomisim storic” e a son scuasi
dutis vitoriis: parziâls, si sa. Il nazionalisim talian o l’antifurlanisim no
àn pierdût dal dut, anzit a restin simpri un grum pericolôs. Ma ancje se a son
vitoriis dome parziâls, al sarès stât impussibil otignîlis se il supuart de
popolazion al fos stât dome chel dal 5% cjapât dal Moviment Friûl. O calcoli
plui juste la stime di Marchet, di un supuart dal 90% de popolazion, ancje se
cuntun impegn avonde bas.
Il probleme al è: parcè il partît autonomist che al à vût plui sucès te
storie politiche furlane al è rivât dome tor dal 5% dai vôts, se l’amôr dai
citadins furlans pe lôr tiere e pe lôr identitât al è clâr e sintût e se la
poie (almancul ideâl) aes bataiis pe difese dai valôrs e dai dirits dai furlans
e je dal 90%?
La fuarce di pression dai partîts e dai centris di podê talians e je
dome une part de rispueste.
O pensi che par vignî fûr di cheste situazion a coventin doi partîts
furlans, un clamìnlu “conservadôr” e un clamìnlu “progressist”.
O pensi ancje che si vedi di vignî fûr de logjiche “autonomiste” o
“furlaniste” par passâ a une logjiche “furlane”: invezit di formulâ principis
teorics, magari ancje juscj e coerents, par che la int ur ledi daûr, i partîts
furlans a àn di partî de societât furlane di vuê, par rapresentâle.
O crôt che al coventi un partît furlan “conservadôr moderât”: al podarès
vê un sucès eletorâl, ancje maioritari, cemût che e argomente Identitât e
Inovazion e cemût che al à za nasât ancje il president de Regjon Renzo Tondo
(che però fin cumò pal Friûl e pe lenghe furlane al à fat dome dams). Di là dal
sucès eletorâl, però, al sarès un partît che al cambiarès une vore pôc la
realtât di vuê, propit pal fat di jessi “conservadôr” e “moderât”.
O crôt che ce che al covente di plui al sedi un partît furlan “di çampe”
che al sedi espression de part plui vive e proietade al futûr de comunitât
furlane: che al puarti a nivel politic chel Friûl diferent che al è za a nivel
sociâl. Nol impuarte che al vinci o che al pierdi lis elezions: dome il fat che
al esisti un partît dal gjenar al sarà la clâf che e permetarà di rompi i
ecuilibris e che e oblearà dute la classe politiche a confrontâsi pardabon cui
furlans.