Il pseudopragmatisim linguistic - II




Ignorance des funzions di une lenghe
Il pseudopragmatisim si fonde suntun ricognossiment amputât des funzions des lenghis: al considere che une lenghe e coventi dome par comunicâ informazions obietivis. In efiets cheste funzion elementâr e je cussì clare che cui che nol à une preparazion specifiche o che nol à fat cualchi riflession plui insot al podarès jessi convint che e sedi cussì: ae domande secje “A ce coventie une lenghe?” al sarès puartât a dî “Une lenghe e je un sisteme di trasmission di informazions”.
In realtât, se e fos vere che une lenghe no à altris funzions, si varès vût, di simpri, une sole lenghe comune par dute la specie umane, par vie che un obietîf tant essenziâl nol domande che e sedi une pluralitât di idiomis: dut al contrari si viôt che di lenghis a ‘nd è tantis, a ‘nd è simpri stadis tantis e a ‘nd sarà simpri tantis.
La reson di cheste pluralitât (fintremai di regjistris, sinonims, pussibilitâts diferentis di mandâ un stes messaç intune stesse lenghe) e derive di funzions che no si puedin dineâ a nissun lengaç uman: nol è impuartant dome ce che si comuniche, ma ancje cemût e con cui che si comuniche. Une lenghe duncje no pues jessi considerade dome un imprest par passâ informazions, stant che e je simpri ancje un sisteme che al individue une cierte maniere di viodi il mont e un ciert grup uman.
Si scuen notâ che chestis no son opinions personâls o subietivis, a son fats sientifics ricognossûts aromai di ducj i studiâts dal mont.

Strategjie de confusion e de bausie
Se a nivel politic si fâs fente di no savê o si ignore che une lenghe e sedi un alc di complès e si declare: “al è miôr passâ ducj a une lenghe sole” si è daûr a plantâ lis fondis par une societât discriminatorie, antidemocratiche e agressive.
Sot di un progjet dal gjenar a son interès ilegjitims e imorâi di pôcs cuintri dai interès legjitims di ducj: stant che in sistemis politics contemporanis, che si svantin di jessi democratics, principis dal gjenar, pandûts a clâr, a varessin di confrontâsi cul parê de maiorance e a saressin condanâts, cui che al puarte indevant progjets antifurlans (ma ancje antislovens o antiminoritaris in gjenerâl) al à bisugne di messedâ la opinion publiche cun confusion e bausiis. Cun chest scrit invezit si cirarà di pandi cualchi veretât, dispès platade.