Emigrant in patrie



Emigrazion: une des peraulis che si lein plui dispès al Friûl, ai furlans.
Une esperience che nus à segnât fin insot: tai ultins agns o ai let su chest argoment, o ai cjalât cun interès e comozion i documentaris di Farcadice, e compagn o ai scoltât lis trasmissions dal Sgarfefurlans. O ai ancje vût la fortune di viazâ fin a Colonia Caroya, santuari de furlanetât argjentine.
Intune maniere pardabon anormâl o soi un emigrant ancje jo, maridât cuntune foreste o fâs sù e jù tra Catalogne e Friûl, e ancje se intune cundizion privilegjade o sai ce che a vuelin dî la nostalgjie, i problemis di integrazion, il bon acet.
Mi sint emigrant in Catalogne; mi sint forest cuant che o torni intun Friûl che dispès nol è cemût che mi plasarès.
E cumò o sai ancje ce che al vûl dî vê la femine e la frute lontanis: o soi un emigrant furlan paradossâl che al lasse la famee tal forest par cjatâ un gnûf lavôr in Friûl, un lavôr che dopo mi permeti di tornâ a emigrâ lontan, par stâ dongje de famee. Cumò o soi un emigrant in Patrie.
E cussì di emigrant o fâs la mê critiche, la mê acuse: o soi solidari cui emigrants, ma no justifichi la emigrazion, no sopuarti la retoriche, il jemplâsi la bocje di valôrs che a son colpis, e o sai di ce che o feveli ancje su la mê piel.
Lis epopeis de emigrazion contadis dai politics a son une bausie perfete, une ipocrisie sublimade: lis vitimis che a deventin braùre e erois. 
Cetancj erois furlans che a son lâts ator pal mont a fâi onôr ae lôr Patrie...: e no si dîs nuie dal parcè che a son lâts vie, no si fevele dal parcè de injustizie, no si fevele di chei che ur àn gjavât ogni sperance di cjatâ un futûr degn te lôr tiere. Sì, i emigrants a son lis vitimis dai Stâts che no son bogns di meti sù une economie degne, che a lassin che pôcs prepotents a robin ce che al è di ducj. Tra dutis lis vitimis, i emigrants a son chei che a reagjissin cuntun pocje di iniziative, almancul la iniziative di scjampâ o di cirî di creâ inaltrò: par chel a puedin deventâ erois, ma no puedin deventâ il svant di cui che al à la colpe de injustizie sociâl.
Invezit di celebrâ tant i nestris erois scjampâts o vin di liberâsi dai colpevui che nus guviernin e di cognossi e di fâsi judâ dai erois che a vegnin in Friûl de Europe dal Est, de Afriche, de Americhe... cui nus contial la lôr epopee? Le vin sot dai voi ogni dì, e no le viodìn.