Par fâsi capî al è plui facil fevelâ di bêçs, ma sot e je une cuistion di civiltât.



Il sucès dal Pat pe Autonomie al dismovarà dal sigûr lis solitis critichis: autonomiscj = cjampaniliscj = int sierade = egoiscj. Il sisteme politic talian al è usât a justificâsi cussì, e ancje a ofindi cuant che al piert, invezit di mendâsi.
Alore o dîs za un pâr di robis: dî che i furlans a son sierâts e egoiscj tal moment che a son jenfri lis popolazions cu la plui alte partecipazion a struturis e a iniziativis di solidarietât e cuant che a àn simpri il record di donazion di sanc, par dî une, al vûl dî no volê capî nuie di nô, no meretâ nancje une rispueste.
Po dopo: la cuistion dai bêçs des tassis e je clare e facile di capî, ma par nô la cuistion fondamentâl e je cemût che i bêçs a vegnin doprâts, o miôr cemût che a vegnin invistîts, e je une cuistion di civiltât e no podìn plui rassegnâsi a fâ part de “civiltât” politiche taliane.
Civiltât politiche taliane, vuê plui di simpri, al vûl dî:
  • premiâ la clientele, la ineficience fedêl ae prepotence;
  • fâ ancje fente di cambiâ ancje dut, ma impedî cualsisei progrès;
  • centralizâ dutis lis risorsis par gjavâlis dal control des comunitâts;
  • refudâsi di ricognossi che lis carateristichis principâls de Italie a son la complessitât, la diversitât interne, la disunion, e che no son un difiet ma une ricjece;
  • omologâ, ignorâ, instupidî, distruzi il patrimoni identitari e culturâl.
Chest sisteme al è sostignût:
  • di un centridiestre e di un centriçampe che a son compagns tra di lôr e no àn plui nuie di dî;
  • di une Leghe che e çavarie assurditâts, ma che te stesse maniere che no à fat nuie pal federalisim, no fasarà nuie nancje cuintri de imigrazion, anzit i conven che a 'nd sedi tante e mâl organizade;
  • di une diestre “estreme” che e berghele che si steve miôr sot dal Duce, fasint fente di no savê che il fassisim al jere il domini prepotent dai incompetents e dai corots, al servizi dai parons di simpri;
  • di une çampe “inteletuâl” che no rive a mendâsi des sôs formis mentâls nazionalistis e di diestre, ereditadis di desenis di agns di alienazion culturâl e di mancjance di comprension de Italie (lessino a studiâ Pasolini...);
  • di un M5S, centralist za te sô struture interne, inviât a deventâ “democristian” e “caste privilegjade” ancjemò prime di vê pardabon il podê in man (al è za sucedût cu la Leghe, cul M5S al sarà compagne ancje plui svelt).
Il Friûl nol è e nol vûl fâ part di chest sisteme.
La veretât e je che i furlans a son simpri stâts e a saran simpri autonomiscj. A àn votât par desenis di agns partîts talians, contaminâts a fuart di autonomisim tes lôr rapresentancis locâls, te convinzion che e fos la sielte plui eficiente, intune suaze storiche diferente di vuê.
Cumò invezit a tachin a viodi, e a viodaran simpri di plui, che il Pat pe Autonomie e je la uniche sielte che e permeti di dâ valôr a une “civiltât dal lavôr fat ben” e no a une “civiltât dai furbos”.
E la sperance e je che o podìn jessi di esempli ancje pe Italie, chê vere, chê fate di diferencis e complessitâts che il sisteme politic nol vûl viodi.