Gjeopolitiche furlane 2: il “Friûl storic” o il “Friûl politic”?



Tai mieçs di comunicazion e tal lengaç politic si fevele dispès di "Friûl storic", intindint chel che cumò nol è dissegnât di confins aministratîfs: il Friûl “storic”, al cjaparès dentri chês che prime de ultime riforme des UTI a jerin lis provinciis di Udin (cun Sapade), Gurize e Pordenon e il mandament di Puart, vâl a dî chel toc de provincie di Vignesie che al è a Est de Livence.

In realtât, la definizion di “storic” par chest teritori e je un pôc aprossimative.

Il Friûl, tant che teritori definît, al nas cui Langobarts, suntune struture che e veve za une cierte identificazion: a jerin i teritoris dai municipis romans di Aquilee, Cividât, Zui e Concuardie, che i storics latins a disevin popolâts de tribù celtiche dai Carnis (mancul sigure e forsit tarde la “carnicitât” dal municipi di Triest).

Sedi sot dai Langobarts, sedi tes etis dopo, il confin plui clâr dal Friûl al è simpri stât chel ocidentâl (il Mesc e la Livence) che al à corispuindût saldo cui confins politics: a orient invezit la situazion e cambiave di plui. In cualchi ete il Ducât langobart si è slargjât a Est e Sudest fin a cjapâ dentri la Istrie; te basse Ete di Mieç, la Contee di Gurize, che in sostance e je deventade indipendente de Patrie dal Friûl, si slargjave sedi sul Friûl Orientâl che su la Slovenie Ocidentâl.

Cundut dai mudaments di confins politics, al è di notâ che in gjenerâl i gjeografs a calcolavin che il Friûl al restàs une regjon che a orient si fermave sul flum Timau e sul Cjars (là che la linie dal Timau e je nete ma curte, la linie di “confin” sul Cjars e je plui dificile di cjatâ fûr).

In timps avonde dongje di nô al Friûl si son zontâts, almancul tal concet di tancj di lôr, doi teritoris che in realtât prime no jerin mai stâts furlans:

  • Grau, cjapât dentri te provincie di Gurize, fin a Napoleon al è simpri stât leât a Vignesie e indipendent e ancje antagonist rispiet al Friûl;
  • la Valcjanâl e je jentrade in Friûl come che e je jentrade in Italie, cuntun acuardi internazionâl che però nol pues fâ dismenteâ che e je simpri stade part de Carintie.

Cun chestis specifichis si pues calcolâ che la definizion dal Friûl, formât cemût che o vin dite dai teritoris des ex Provinciis di Udin (cun Sapade), Gurize, Pordenon e dal Mandament di Puart e vedi un sens, dome che invezit di definîlu “storic” al somearès une vore plui just fevelâ di “Friûl politic”, ben notant che vuê nol è un vêr “Friûl aministratîf”.

Il Friûl (e vonde) o “Friûl politic” al è chel teritori che i furlans, e i furlaniscj, a viodin tant che lôr ambient.

In chest ambient, plui che la storie passade, al è impuartant il fat di sintîsi in dirit, come sogjet sovran, di cirî la nestre strade e il nestri destin, te storie che e vignarà.