Gjeopolitiche furlane 4: lis regjons dentri dal Friûl


Tal Friûl si puedin individuâ diviersis regjons, che a puedin vê diviersis implicazions tal sens di identitât des lôr popolazions, ancje cun cjampanilisim o antagonisim viert, fra di lôr o cu la idee stesse di Friûl. In chest piçul scrit si fâs une liste dome des realtâts plui grandis.
Lis regjons de Alte e de Basse a àn conotazions avonde gjenerichis, a puedin vê une cierte relazion di cjampanilisim tra di lôr, e ancje cu la citât di Udin, tun rapuart citât-campagne avonde normâl.
L'antagonisim al cres in Cjargne: nol è râr di sintî a dî a un cjargnel “O voi in Friûl” o “Jù in Furlanie” o ancje “Voaltris furlans”. Al è di calcolâ in ogni câs che cheste percezion no rive a dineâ pardabon une comunance e partignince al Friûl. La diferenziazion dai cjargnei e reste un fat interni e se e pues puartâ ae rivendicazion di un ricognossiment, ancje istituzionâl, no puarte a un desideri di separazion.
A àn identificazions culturâls e gjeografichis ben individuadis, e diferentis de Cjargne, altris zonis di mont: Valcjanâl (che e sarès part de Carintie), Cjanâl dal Fier, Cjanâl di Sant Francesc, e altris cjanâi dal Friûl ocidentâl, Val di Resie...
La Val di Resie e à un caratar di distinzion rispiet a chês altris zonis de Sclavanie, che e je la zone che e cjape dentri dute la fasse orientâl dal Friûl li che si fevele sloven. Cheste distinzion e je stade strumentalizade de politiche taliane, fasint cressi a Resie un sintiment scuasi paranoic cuintri de identitât slovene.
Intal Friûl orientâl, o imperiâl, si dan dongje i teritoris de Contee di Gurize di une volte, e ancjemò vuê al è un sintiment di cjampanilisim ironic viers i “regnicui”, vâl a dî i furlans finîts par prins tal Ream di Italie.
Il Friûl ocidentâl al cjape dentri i teritoris che a jerin de Provincie di Pordenon, e il Mandament di Puart, cumò sot de Provincie di Vignesie.
Al è di notâ cemût che la maniere stesse di clamâ i teritoris e puedi cjapâ un indreçament politic clâr: une campagne di comunicazion antifurlane che e dure di desenis di agns e à scuasit bandît lis definizions di Friûl orientâl e Friûl ocidentâl dai mieçs di informazion publics, e dispès ancje privâts ma cun vision politiche taliane o cun inerzie comunicative. Tal lôr puest si dopre lis invenzions antifurlanis di “Isontino” e “Destra Tagliamento”, e il Mandament di Puart si piert tal “Veneto orientale”.
Un spirt avonde fuart di antagonisim cul Friûl al è in Bisiacarie: in particolâr si sint in cheste regjon dal Friûl la pôre di pierdi la proprie identitât intune idee di furlanetât masse omogjenie, intant che la Bisiacarie si sint individuade dal so lengaç. Une componente di antagonisim e pues jessi motivade ancje de “invidie” pe lenghe furlane, che e je rivade a fâsi ricognossi a nivel di legjislazion statâl e regjonâl. Par paradòs però, il bisiac nol è menaçât par nuie de lenghe furlane, ma ben dal triestin, che aromai al à influençât une vore a fuart il bisiac, fasintji pierdi, almancul tai locutôrs zovins, la plui part des sôs carateristichis tipichis.
Al è impuartant di rindisi cont che une politiche vere di Autonomie no pues fermâsi ae rivendicazion di dirits e competencis a nivel di Friûl politic o di regjon Friûl – VJ, ma e à di disglagnâsi tal ricognossiment e te valorizazion di une realtât une vore complesse.