Gjeopolitiche furlane 5: il Friûl dentri di altris regjons



Se il Friûl al à sôs regjons, dentri vie, al pues ancje jessi calcolât part di altris regjons plui grandis.

Di un pont di viste gjeografic si pues convignî che il Friûl al è une regjon cjapade dentri te Italie e in particolâr te Italie setentrionâl o nordorientâl. Te stesse maniere si pues calcolâ il Friûl une regjon de Europe centrâl o centrimeridionâl.

Di un pont di viste politic e economic, in plui che de Republiche Taliane e de Union Europeane, il Friûl al fâs part de zone transfrontaliere Alpeadria.

Tal lengaç de comunicazion taliane, massime dopo de fin de seconde vuere mondiâl, si son difondûts une vore doi concets di regjons plui grandis che a cjaparessin dentri, dut o in part, il Friûl: il Triveneto e la Venezia Giulia.

Cundut che chescj doi concets no àn nissune definizion istituzionâl, a àn un grant pês politic.

Ducj i doi a rimarchin la partignince di varis teritoris a une cierte veneticitât: la invenzion di chescj concets e je de seconde metât dal secul XIX, cuant che si voleve justificâ cualsisei espansion dal Ream di Italie tai teritoris che a jerin tal Imperi Asburgjic. Po dopo a son stâts doprâts in prospetive antijugoslave. Si fondin suntune logjiche semplice: la veneticitât come stamp o bandiere di italianitât e funzione, la furlanetât, no.

Il paradòs al è che dilunc di dut il domini de Serenissime Republiche di Vignesie, nol è mai nassût un concet di “Triveneto”: par esempli la Patrie dal Friûl, si ben che trasformade di fat in colonie, e à mantignût lis sôs costituzions e il so Parlament e i venezians no àn mai considerât venits i furlans.

Par ce che al tocje la “Venezia Giulia”, e je un concet cussì artificiâl che nol à confins: nissun no ju à mai dissegnâts. La sô funzion di e je chê di definî in maniere ambigue “cualsisei teritori sul confin cu la Austrie (e po cu la Jugoslavie) che la Italie e vueli o e puedi cjapâ”.

Intune ete storiche caraterizade dal oponisi di nazionalisims, di interès internazionâi leâts ancje a blocs ideologjics e economics, il Friûl, che al esisteve pardabon, cu la sô complessitât e la sô dificoltât di identificazion cun tune realtât taliane semplificade, al deve fastidi. Par chest a son nassûts i concets gnûfs e artificiâi di Triveneto e di Venezia Giulia, che di fat a vuelin scancelâ il Friûl o ridusilu a un piçul teritori tor ator di Udin.

Une prospetive oneste, cussiente e rispietose de realtât storiche e des identitâts, e scuen refudâ di doprâ tiermins tant che “Triveneto” e “Venezia Giulia”: la ricercje di colaborazion e di convivence cui teritoris, cu lis comunitâts e cu lis istituzions che a son dongje dal Friûl, e à di compuartâ il ricognossiment des identitâts, ancje complessis e stratificadis.

No pues jessi acetade invezit la imposizion di concets artificiâi che a vedin di obietîfs di fonde la agressivitât anessionistiche e il scancelament de identitât furlane.