Gjeopolitiche furlane 6: une strategjie jenfri Friûl e Friûl – Vignesie Julie


No coventin tantis: finide la seconde vuere mondiâl i furlans a volevin la nassite de regjon Friûl, si son cjatâts invezit cul Friuli – Venezia Giulia, che al à tacât a funzionâ dome cuant che la Italie e à otignût un dai siei obietîfs internazionâi, vâl a dî cjapâ il control di Triest, che al è deventât capitâl regjonâl.
Cjalant la storie si pues viodi che cheste soluzion e je stade sedi antifurlane che antitriestine.
Il Friûl si è cjatât imbrenât intune struture dulà che al veve simpri di sacrificâsi, dulà che a man a man il sisteme di podê e di comunicazion al staronzave e al copave il concet stes di Friûl e i gjavave cualsisei oportunitât di espression specifiche.
Triest al è passât in maniere definitive, di une economie di marcjât a une economie assistenzialiste, al à mudât composizion demografiche, cuntune grande incressite di istrians e talians, intant che la part plui ative de popolazion triestine e je emigrade.
Cun dut achel la Regjon Autonome e à ancje permetût, a fuarce di lotis, di rivâ ae plui part dai obietîfs dal autonomisim furlan: cence une regjon autonome al sarès stât une vore plui dificil, o ancje impussibil, di vê riprese economiche, fin de emigrazion massive, ricostruzion dopo dal taramot, istituzion de universitât di Udin, tutele de lenghe furlane.
Tal considerâ la regjon Friûl – VJ o vin di rindisi cont che e je imperfete di nature, ma ancje che e à vût e e pues vê funzions positivis.
In dì di vuê la tindince tal stât talian e je chê di ridusi dutis lis autonomiis, di incentrâ lis competencis che ur tocjaressin aes aministrazions locâls sul stât, par compensâlu de pierdite di podê che i derive de evoluzion politiche internazionâl.
In cheste dinamiche, un dai obietîfs storics dal autonomisim furlan, vâl a dî la separazion di Triest e la istituzion di une Regjon Friûl, al scuen spietâ: intun tiermin curt e medi, al sarà za un grant risultât se si rive a salvâ la autonomie dal Friûl – VJ.
Cui rapuarts di fuarce che a son cumò, cu la distruzion de autonomie che e je stade metude in vore dal didentri des aministrazions Tondo e Serracchiani, cul indebiliment dal concet stes di Friûl dopo desenis di agns di propagande contrarie, une ridiscussion dal ordenament regjonâl al puartarès dal sigûr a une anession al Venit, ae fin di dute la autonomie, ae pierdite di pês dai furlans, intune regjon cun demografie maioritarie venite.
Une strategjie inteligjente e produtive invezit e pues jessi chê:
  • di difindi la Regjon Friûl – VJ, cu la cussience de sô imperfezion, par difindi i interès e i dirits dai furlans
  • di profitâ de competence primarie de Regjon in fat di autonomiis locâls par dâ podês aes comunitâts linguistichis (daûr dal program di Sergio Cecotti).
Une strategjie in sostance contrarie a chê dai responsabii de politiche regjonâl dai ultins 10 agns.